Tlačová správa je písomná komunikácia, ktorá podáva špecifické, no stručné informácie o udalostiach, okolnostiach alebo iných dejoch. Je viazaná na istú spoločnosť alebo organizáciu a publikuje sa pomocou internetových alebo iných médii. No neočakávajte že média to schmatnú a len tak rozbehnú. To závisí od toho čo alebo kto zaujíma ich čitateľov, resp. poslucháčov. Podobnými textami sú aj PR alebo SEO články.
Aké sú tlačové správy?
Niektoré tlačové správy sú určené na „okamžitý výdaj“. To znamená že hocikto môže zdieľať informáciu tak skoro ako chce, po oficiálnom vydaní správy. Iné tlačové správy môžu mať časové limity ktoré umožňujú zdielať správy len určitým spoločnosťiam po určitom čase. Sú ponúkané iným spravodajským službám, webovým stránkam alebo vlastníkom blogov na zverejnenie neskôr. Písanie článkov má samozrejme aj svoje pravidlá.
Čo je hlavným účelom tlačovej správy?
Hlavným účelom tlačovej správy je podporiť niečo významné a špecifické. Je to dokument, ktorý dodržiava prísny formát a slúži na tri marketingové a propagačné účely:
- Aby médiá vedeli o nejakej udalosti, a posunuli ju svojim odberateľom.
- Ak chcete, aby médiá vedeli o vašej firme, dúfajúc, že reportéra niečo vo vašej tlačovej správe zaujme a napíše aktuálny novinový článok o nej.
- Na propagáciu vašej firmy na internete prostredníctvom blogov, webových stránok a sociálnych sietí. Je to priama čitateľská publicita.
Ako by mala byť tlačová správa napísaná?
Tlačové správy vždy začínajú názvom mesta, z ktorého pochádza, a aktuálnym dátumom. Mali by byť vždy napísané v tretej osobe. Možno je aj niečo čo by ste do svojej správy mohli pridať aby bola zaujímavejšia. Samozrejme to „niečo“ sa ale musí stať, tlačová správa musí vždy podávať pravdivé informácie.
Spojenie vašej tlačovej správy s aktuálnym trendom alebo výskytom v novinkách môže tiež pomôcť získať pozornosť.
Podstata je, že ak je vaša udalosť v skutočnosti nudná a nezaujímavá, vaša tlačová správa môže byť tiež a nikoho nezaujme. Vyhýbajte sa preto suchému, tuhému zneniu. Nechcete predsa prísť o čitateľa pri prvej vete .
Čo rozhodne nie je tlačová správa?
Tlačová správa nie je len oznamovanie skutočností. Tlačové správy vždy používajú citáty od niekoho významného pre danú udalosť, napríklad výkonného riaditeľa spoločnosti. No citáty v tlačových správach sú len zriedka doslova citátom toho, čo vlastne daná osobnosť povedala. Je to skôr vylepšená verzia toho, čo mala povedať – idealizovaná verzia.
Pamätajte, tlačová správa nie je zaručený marketingový nástroj. Skroťte svoje očakávania. Neočakávajte, že každá tlačová správa, ktorú napíšete, bude vždy vyzdvihnutá a odovzdávaná hlavnými zdrojmi médií. Ale nevzdávajte sa. Skúšajte to ďalej. Úspešná publicita závisí od trvalého úsilia.