PR článok je ľubovoľný článok na akomkoľvek obsahovom serveri, no na rozdiel od bežného článku je PR článok súčasne reklamou, ktorá sa dojem objektivity snaží iba navodiť. PR článok je reklamným nástrojom, ktorý umožňuje účinne zasiahnuť našu cieľovú skupinu. Najlepšie je ho využiť najmä na serveroch s úzko zameranou cieľovou skupinou. Zvyšuje sa tak pravdepodobnosť, že PR článkom oslovíme relevantného užívateľa. Výhodou PR článku je malá agresivita, čiže užívatelia túto reklamu nevnímajú negatívne. Pozitívne môžu byť tiež dopady získaných relevantných spätných odkazov na optimalizáciu webu pre vyhľadávače.
Kvalitne spracovaný PR článok:
- Zoznámi používateľa s produktom či službou úplne nenásilnou formou.
- Vykreslí spoločnosť ako odborníka na danú tému.
- Zlepší firemný image – PR články musia vždy spojiť produkt s nejakou pozitívnou udalosťou.
- Zasiahne širokú verejnosť, s možnosťou cielenia – umiestnenie tam, kde sa vyskytuje cieľová skupina.
PR (SEO) článok je článok uverejnený na internete, ktorý má v sebe určitú „nadstavbu” nakoľko okrem propagačnej funkcie má aj dôležitú úlohu pri zvyšovaní pozície vo vyhľadávačoch. Takéto články obsahujú spätné odkazy, ktoré vyhľadávače vyhodnocujú ako istý znak dôležitosti. Z toho je aj odvodený názov SEO – search engine optimalization, teda optimalizácia pre vyhľadávače. Takéto články sú účinným nástrojom linkbuildingu, ktorý získava kvalitné spätné odkazy v rámci optimalizácie pre vyhľadávače. Obsah SEO článku je nutné písať tak, aby obsahoval kľúčové slová v rôznych gramatických tvaroch, z ktorých časť sa použije ako názov odkazov. Článok by mal byť napísaný zrozumiteľne, mal by tiež obsahovať rozumný počet spätných odkazov (max. 5) a silu spätných odkazov treba cez kľúčové slová zamerať na hlavné kategórie cieľovej web stránky, ktorá sa má dostať na lepšie pozície vo vyhľadávačoch.
Ako napísať dobrý PR článok?
- Nadpis. Musí zaujať. Avšak musí byť krátky, výstižný a v ideálnom prípade obsahovať sloveso, otázku, prípadne číslovku (napr. „5 tipov na letnú dovolenku“).
- Úvod. Je dokázané, že väčšina užívateľov webu číta hlavne úvodný text pod nadpisom článku, takzvaný perex. Ak v tomto texte čitateľa nezaujmete a neodpoviete mu na otázku, prečo by mal text čítať, strácate ho!
- Členenie textu. Tak, ako článok do novín, či akýkoľvek odborný článok, aj PR článok by mal mať text vizuálne rozčlenený. Dôležité časti je potrebné zvýrazniť. Čitateľ si najprv články iba prebehne očami. Ak pri tomto letmom pohľade zbadá preňho dôležité informácie, textu sa bude venovať aj ďalej. Ak nie, odchádza… PR články preto rozčleňujte a pokojne používajte podnadpisy zvýraznené čiernou farbou. Báť sa nemusíte ani číslovania a odrážok v článkoch.
- Obsah článku. Článok by mal odpovedať na nasledujúce otázky – Čo? Kto? Kedy? Kde? Prečo? V článku by sa mali nachádzať tiež kľúčové slová, ideálne približne 3-4 na sto slov.
- Dĺžka textu. PR články by nemali byť príliš krátke, ale ani príliš dlhé. Ideálny rozsah je medzi 20 riadkami a 1 normostranou, ktorá má 1800 znakov vrátane medzier. Samozrejme, všetko závisí od témy.
- Odkazy. Zmyslom PR článku je okrem pozitívnej prezentácie firmy, produktu, udalosti a pod., tiež SEO (search engine optimization), čiže optimalizácia pre vyhľadávače. Cieľom je dostať Vašu stránku na popredné miesta vo vyhľadávačoch. PR články s obsahom odkazov sú zároveň SEO články. Pozor! S množstvom odkazov to nepreháňajte. Môže to viesť k penalizácii vyhľadávačom.
- Záver. Logická a stručná bodka za celým textom.
Ak „básnické črevo“ nemáte, môžete si nechať napísať PR článok copywriterom. Mnohí z nich najmä na internete začínajú tak, že píšu PR články zadarmo. Potom, čo si získajú určité meno a klientelu, začínajú pracovať za peniaze. Preto aj PR článok zdarma môže byť kvalitný.