štvrtok, 25 apríla, 2024
Home > Nezaradené > Zvýšenie výkonu motora bez dopadu výfukových plynov na životné prostredie

Zvýšenie výkonu motora bez dopadu výfukových plynov na životné prostredie

Ovzdušie na celom svete obsahuje znečisťujúce látky z rôznych zdrojov, ktoré tvoria zmes mnohých jednotlivých zložiek, z ktorých niektoré sú toxické. Častice, ozón a oxid dusičitý patria medzi najčastejšie znečisťujúce ovzdušie, no ani zdravotné účinky výfukových plynov z nedokonalých spaľovacích motorov a procesov nie sú na tom lepšie.

Aby sa preto tento negatívny trend zastavil, poprípade znížil účinok na zdravie škodlivých výfukových plynov, začali sa do áut so spaľovacími motormi inštalovať špeciálne filtre. Aj tie sa ale časom zanesú a treba ich vyčistiť.

No a práve v našom článku sa dozviete ako to dosiahnuť bez strát času, peňazí a tak, aby vám auto slúžilo ako v minulosti. Sú na to vhodné 2 spôsoby.

Regenerácia DPF filtra

Čistý filter pevných častíc (DPF) je schopný  odfiltrovať a spáliť viac ako 90 % sadzí  – vrátane mnohých jemných častíc, ktoré sú podozrivé z toho, že spôsobujú rakovinu. Napriek tomu, že sa tieto častice vo filtri hromadia, pravidelne dochádza k ich spaľovaniu.

K tomu musí byť teplota výfukových plynov vyššia ako teplota vznietenia sadzí 550 stupňov Celzia. Tento proces, známy ako  regenerácia, produkuje hlavne oxid uhličitý (CO₂) a vodnú paru. Malé množstvo zostáva ako popol vo filtri.

Takto funguje regenerácia

Regenerácia DPF filtra pevných častíc závisí od použitého systému, ktorý sa líši od výrobcu k výrobcovi. Rozlišuje sa aktívna a pasívna regenerácia. Obe možnosti sa zvyčajne kombinujú. Dôležité je vedieť, ako správne spustiť regeneráciu DPF?

Pasívna regenerácia prebieha nepretržite vždy, keď sa sama dosiahne požadovaná teplota výfukových plynov. To platí najmä pri jazde prevažne po diaľnici alebo pri plnom zaťažení.

Aktívna regenerácia sa spúšťa zvýšením teploty výfukových plynov na približne 600 stupňov Celzia a zmenou počtu a časovania vstrekov, niekedy aj zvýšením záťaže (napr. zapnutím veľkých spotrebičov). Je to potrebné, ak je auto často prevádzkované s nižším zaťažením (napríklad v mestskej premávke).

Druhým jednoduchým spôsobom, ako dať filter a auto do poriadku je repas.

Profesionálny repas DPF filtra

Dlhodobá jazda na krátke vzdialenosti môže zhoršiť regeneráciu filtra pevných častíc, pretože teplota výfukových plynov nedosahuje požadovanú teplotu. Výsledok je, že filter sa upchá alebo poškodí.

Aby sa tomu zabránilo,  kontrolka filtra pevných častíc na prístrojovej doske sa rozsvieti, keď množstvo sadzí dosiahne určitú hranicu. Pokiaľ regenerácia pri rýchlej jazde moc nepomáha a kontrolka stále svieti, je na čase filter vymeniť.

Výmena je ale drahé riešenie, preto mnohí majitelia vozidiel uprednostňujú profesionálny repas DPF filtra. Ide o kompletnú analýzu zaneseného zariadenia, ktoré sa odborníkmi rozoberie a skontroluje.

Na príslušných strojoch, ktoré sú metrologicky overené, sa potom vykonáva čistenie a oprava jednotlivých dielov filtra. A práve vďaka tomu je aj starý DPF filter schopný ďalšej prevádzky. Samozrejme, na takýto repas si treba nájsť odborníkov z DPF PRO, aby boli všetky procesy vykonané správne.

Tak to namiesto kúpy za nový model filtra vyskúšajte. Poďakuje sa vám nielen auto, ale aj peňaženka a životné prostredie.

Zdroj obrázka: bluefish_ds/Shutterstock.com

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *